Standardy Ochrony Małoletnich

Stowarzyszenie Pomocy “Akson”  

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Stowarzyszenia jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa oraz swoich kompetencji.

Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich:

– Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)

– Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

– Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 1359)

– Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).

– Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)

– Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).

– Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

– Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).

– Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24

– Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).

– Art. 221 oraz art. 221 a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).

– Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152).

Rozdział I

Objaśnienie terminów 

§ 1

  1. Pracownikiem Stowarzyszenia jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia. Osobami działającymi na rzecz Stowarzyszenia mogą być: stażyści, wolontariusze, praktykanci.
  2. Małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  3. Wychowankiem jest każda małoletnia osoba korzystająca z oferty Stowarzyszenia.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji i stanowieniu o dziecku w szczególności jego przedstawiciel ustawowy (rodzic/opiekun prawny).
  5. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodę, co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Gdy brak jest porozumienia między opiekunami dziecka, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Krzywdzenie dziecka to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, a także zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie przez opiekunów.
  7. Krzywdzeniem jest:

a)Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.

b)Przemoc psychiczna/emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi  i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono  w stanie sprostać.

c)Wykorzystywanie seksualne – to angażowanie dziecka (do 15 roku życia) w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, nastolatka, dziecko. Sprawca ma przewagę wiekową, fizyczną lub intelektualną nad swoją ofiarą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).

d)Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego żywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.

8. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w sieci w Stowarzyszeniu – to pracownik, który udostępnia korzystanie z Internetu przez dzieci, na terenie ośrodków lub placówek Stowarzyszenia, a tym samym odpowiada za bezpieczeństwo dzieci w Internecie.

9. Osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem jest Zarząd. Pracownicy Stowarzyszenia są zobowiązani do informowania Zarządu Stowarzyszenia o każdej sytuacji krzywdzenia dziecka.

10.Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2

  1. Pracownicy Stowarzyszenia posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują przede wszystkim działania w oparciu o Standardy Ochrony Małoletnich oraz procedury postępowania w przypadku poszczególnych zagrożeń dostępne dla wszystkich w każdym ośrodku i placówce Stowarzyszenia, które aktualnie obowiązują, a także odbywają rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka. 

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§ 3.

  1. W przypadku podjęcia przez pracownika Stowarzyszenia podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Prezesowi lub Wiceprezesowi Stowarzyszenia.

§ 4.

  1. Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia (lub wyznaczona przez niego osoba) wzywa opiekunów dziecka.
  2. Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia (lub wyznaczona przez niego osoba) powinien sporządzić opis sytuacji dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, Pracownikami i rodzicami.
  3. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji. Kartę załącza się do dokumentacji rodziny przebywającej w Ośrodku lub Karty klienta/Uczestnika.

§ 5.

  1. W przypadkach potwierdzenia lub uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść pracownicy Stowarzyszenia mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, który uwzględnia opis wsparcia, jakie Stowarzyszenie może zaoferować dziecku przy współpracy z innymi instytucjami. Opracowują również działania pomocowe dla opiekunów niekrzywdzących, przedstawiają listę kontaktów do instytucji pomocowych.
  3. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  4. informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia przez Stowarzyszenie podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty”) w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
  5. Po poinformowaniu opiekunów przez Prezesa lub Wiceprezesa Stowarzyszenia (lub wyznaczoną przez niego osobę) składane jest zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
  6. Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia (lub wyznaczona przez niego osoba)  monitorują sytuację, realizację planu pomocy i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę dziecka.  Pozyskane informacje zapisują w formie notatki.

§ 6.

  1. W przypadku bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia dziecka, pracownicy Stowarzyszenia (którzy pracują z dzieckiem w momencie zaistnienia sytuacji) są zobowiązani do wezwania policji. Z podjętych działań, sporządzają notatkę służbową w formie arkusza karty interwencji. Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. rozmowa z rodzicami dziecka, opracowanie planu pomocy dziecku, wdrożenie i monitoring sytuacji według wytycznych opisanych w niniejszym rozdziale.
  2. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, pracownicy Stowarzyszenia  powiadamiają policję lub prokuraturę, właściwe ze względu na miejsce popełnienia przestępstwa. Z podjętych działań, sporządzają notatkę służbową w formie arkusza karty interwencji. Zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. rozmowa z rodzicami dziecka, opracowanie planu pomocy dziecku, wdrożenie i monitoring sytuacji według wytycznych niniejszego rozdziału.

§ 7.

  1. Wszyscy Pracownicy Stowarzyszenia i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział IV

Procedury postępowania w przypadku zagrożeń

  1. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rodzica/opiekuna prawnego Zał. Nr 3
  2. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony pracownika Stowarzyszenia Zał. Nr 4
  3. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników Zał. Nr 5
  4. Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka  przez osoby dorosłe ze środowiska dziecka Zał. Nr 6
  5. Procedura reagowania na zgłoszenia dotyczące sekstingu i cyberprzemocy Zał. Nr 7
  6. Działania prewencyjne i reagowanie w sytuacji kradzieży lub zagrożenia Zał. Nr 8


Rozdział V

Zasady bezpiecznych relacji personel placówki – dziecko

§ 8.

  1. Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem określają, jakie zachowania i praktyki są dopuszczalne, a jakie niedozwolone w pracy z dziećmi. Dotyczy to wszystkich pracowników Stowarzyszenia.
  2. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do funkcjonowania placówki i opisują obszary: opiekuńczo-higieniczny, wychowawczo-społeczny oraz emocjonalny.

§ 9.

Czynności opiekuńczo-higieniczne

  1. Czynności te mają służyć opiece, zdrowiu i higienie osobistej, np. zmiana odzieży, pomoc przy myciu się dziecka, kontrola czystości rąk, głowy, przygotowanie dziecka do wyjścia poza placówkę, np. pomoc przy ubieraniu, wiązanie butów itp.
  2. Uwagi dotyczące zaniedbań higienicznych, np. brudne ręce, nieprzyjemny zapach, wszawica, powinny wiązać się z dyskrecją i nie narażaniem dziecka na ekspozycję na tle grupy.
  3. Niedozwolone są zachowania obcesowe, naruszające prywatność i intymność.
  4. Aktywność pracownika powinna być poprzedzona zgodą wychowanka, a jej zasadność powinna być uzależniona od stopnia samodzielności dziecka i wcześniej z nim omówiona. W sytuacjach wątpliwych czynności opiekuńczo – higieniczne powinny odbywać się w obecności pracowników, przy których dziecko czuje się bezpiecznie.
  5. Opieka w sytuacjach wyjazdowych, np. wycieczki, wakacje, odbywa się wg obowiązujących zasad BHP i przepisów prawa oraz wszystkich zasad bezpiecznych relacji personelu placówki z dzieckiem.
  6. Bezpośredni kontakt fizyczny dopuszczalny jest w zakresie działań przedmedycznych (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy), zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich, napady lękowe, ataki agresji itp.), zachowania dziecka zagrażającego samemu dziecku lub innej osobie.

§ 10.

Obszar wychowawczo – społeczny

  1. Dzieci i młodzież powinna być traktowana w sposób równy, sprawiedliwy, z poszanowaniem potrzeb każdego z wychowanków.
  2. Zadania powinny być przydzielane zgodnie z ustalonymi zasadami, w sposób odpowiedni do wieku dzieci.
  3. Dzieci traktowane są sprawiedliwie, bez faworyzowania żadnego z podopiecznych poprzez nagrody czy przywileje lub nieuzasadnione zwalnianie z wykonywania obowiązków.
  4. Kontakty telefoniczne, online oraz spotkania poza ośrodkiem/placówką pracownika z wychowankiem służyć powinny tylko celom interwencyjnym oraz opiekuńczo-wychowawczym w sytuacjach kryzysowych i trudnych. Kontakty te powinny być dokumentowane, omawiane na zespole, odbywać się w miarę możliwości z wykorzystaniem sprzętu służbowego (telefon służbowy).
  5. Niedopuszczalne są kontakty online w celu utrzymywania towarzyskich relacji z podopiecznymi.
  6. W sytuacjach, gdy wychowanek łamie ustalone normy i granice, zachowuje się w sposób nieodpowiedni do sytuacji i miejsca, odwołujemy się do obowiązujących zasad.  Używamy komunikacji interpersonalnej, komunikatów typu “ja”, informujących o tym, iż postawa dziecka jest niewłaściwa. W stosunku do dziecka łamiącego zasady, stosujemy konsekwencje, nie używamy kar, np., gdy wychowanek zrobi nieporządek w placówce, konsekwencją może być sprzątanie; w sytuacji zachowań niekoleżeńskich – odizolowanie od rówieśników. Pamiętamy, by konsekwencja była adekwatna do przewinienia.
  7. Interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, dotyczących konfliktów pomiędzy podopiecznymi: rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie itp. oraz w innych niebezpiecznych sytuacjach, np. napaść, agresja ze strony osób trzecich.

§ 11.

Sfera emocjonalna

  1. Pracownicy dbają o potrzeby emocjonalne dzieci, zapewniając potrzebę bezpieczeństwa, wsparcia emocjonalnego, przy jednoczesnym dbaniu o bezpieczeństwo w zakresie bezpośredniego kontaktu fizycznego, np. potrzeby dziecka w zakresie przytulania się do osoby dorosłej, siadanie na kolanach – wskazane jest, by odbywało się w towarzystwie innych osób – np. specjalistów.
  2. Pracownicy dbają o samoocenę dziecka, poprzez pozytywne komunikaty, serdeczność, zainteresowanie, przy jednoczesnym unikaniu działań obniżających poczucie własnej wartości, takich, jak negatywne ocenianie czy budowanie mało wartościowego obrazu siebie.
  3. Pracownicy reagują na potrzeby emocjonalne wychowanka, sytuacje trudne, nieradzenie sobie z uczuciami poprzez: zainteresowanie, rozmowy, wsparcie, kierowanie do specjalisty itp.

§ 12.

Niedopuszczalne zachowania pracownika wobec wychowanka

  1. Do zachowań niedopuszczalnych pracownika względem wychowanka zaliczamy:

a) zachowania noszące znamiona przemocy fizycznej, np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, kopanie, kary fizyczne, uniemożliwianie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych, zadania nieadekwatne do możliwości dziecka itp;

b)erotyzowanie relacji – flirt, dwuznaczne żarty, wyzywające spojrzenia itp., seksualizacja relacji – intencjonalne seksualnie zachowania (dotyk, czynności seksualne);

c)wzbudzanie w dziecku poczucia zagrożenia, np. wyzwiska, krzyk, groźby;

d)wrogie lub wulgarne akcenty w zakresie komunikacji werbalnej, złośliwość, ironia, upokarzanie, ośmieszanie, publiczne wyszydzanie;

e)brak reakcji w sytuacjach trudnych, zagrażających dziecku oraz lekceważenie potrzeb psychicznych wychowanka.

Rozdział VI

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 13.

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) z późn. zm. – dalej RODO
  2. Pracownik Stowarzyszenia ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów prawa.
  4. Pracownik Stowarzyszenia jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie ustawy z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
  5. Stowarzyszenie, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  6. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci stanowi Zał. Nr 9 do niniejszych Standardów.

§ 14.

  1. Pracownikowi Stowarzyszenia nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Stowarzyszenia bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik Stowarzyszenia może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, uczestniczenie w zajęciach zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 15.

  1.  Upublicznienie przez pracownika Stowarzyszenia wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci. Zalecane jest także zamazanie twarzy dziecka, w sytuacji gdy jest rozpoznawalne na zdjęciu.
  2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, zawiera informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.

Rozdział VII

Zasady dostępu dzieci do Internetu

§ 16.

  1. Stowarzyszenie, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu stanowią Załącznik 10 do niniejszych Standardów.
  2. Na terenie Stowarzyszenia dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:

a)pod nadzorem rodzica/opiekuna

b)pod nadzorem pracownika na zajęciach z wykorzystaniem komputera;

c)za pomocą sieci wifi Stowarzyszenia, na urządzeniu udostępnionym przez Stowarzyszenie.

3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Stowarzyszenia, pracownik ten ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez czas zajęć.

Rozdział VIII

Monitoring stosowania Standardów

§ 17.

  1. Odpowiedzialnym za Standardy Ochrony Małoletnich w Stowarzyszeniu jest Zarząd.
  2. Zarząd jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  3. Zarząd przeprowadza wśród pracowników Stowarzyszenia, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.
  4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Stowarzyszeniu.
  5. Zarząd dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu i wprowadza do Standardów niezbędne zmiany. Ogłasza pracownikom Stowarzyszenia, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.

Rozdział IX

Przygotowanie personelu do stosowania standardów

§ 18

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników Stowarzyszenia do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich jest Zarząd Stowarzyszenia.
  2. Zarząd zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w placówce.
  3. Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy.

Rozdział X

Przepisy końcowe

§ 19

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem 15.02.2024.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników oraz udostępnienie jej na stronie internetowej Stowarzyszenia.
  3. Pracownicy Stowarzyszenia, rodzice/opiekunowie mogą zgłaszać swoje sugestie dotyczące zapisów Standardów Ochrony Małoletnich do Zarządu Stowarzyszenia.

Załącznik Nr 3

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rodzica/opiekuna prawnego

  1. W sytuacji, gdy rodzic przychodzi po dziecko do Stowarzyszenia pod wpływem alkoholu/ sprawuje opiekę pod wpływem alkoholu obowiązują następujące zasady:
  • dziecko nie zostaje przekazane nietrzeźwemu opiekunowi;
  • pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem może wydać dziecko wyłącznie trzeźwemu rodzicowi lub trzeźwej osobie dorosłej pisemnie upoważnionej przez rodzica/opiekuna prawnego do odbioru dziecka;
  • jeżeli nie ma osoby trzeźwej, która przyjdzie po dziecko, pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem powiadamia telefonicznie o zaistniałej sytuacji policję;
  • pracownik aktualnie sprawujący opiekę nad dzieckiem czeka z dzieckiem do czasu przyjazdu funkcjonariusza policji.

2. W przypadku podejrzenia problemu alkoholowego w rodzinie dziecka pracownicy Stowarzyszenia podejmują następujące działania

  • pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem wzywa rodzica/opiekuna prawnego na rozmowę informując o podejrzeniu występowania problemu alkoholowego, rozmowa wspierająca i motywująca do podjęcia działań;
  • pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem proponuje rodzicowi wizyty w specjalistycznej placówce dla osób z problemem alkoholowym (w sytuacji potwierdzenia problemu);
  • organizowanie systematycznych spotkań kontrolnych o charakterze edukacyjnym i wspierającym dla rodzica z problemem, będących formą wsparcia, w zmaganiach z uzależnieniem,
  • w sytuacji, kiedy w rodzinie jest nadzór kuratora, opieka asystenta rodziny lub pracownika MOPS-u – pracownik Stowarzyszenia informuje go o zaistniałej sytuacji,
  • w przypadku braku poprawy sytuacji (rodzic nadal nadużywa alkoholu lub nie wywiązuje się z ustaleń), pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem przygotowuje wniosek do sądu o wgląd w sytuację dziecka. Wniosek podpisuje Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia.

3. W przypadku, gdy rodzic nie przychodzi po dziecko, nie odbiera telefonu, pracownik podejmuje następujące działania:

  • pracownicy Stowarzyszenia próbują skontaktować się z osobami pisemnie upoważnionymi przez rodziców/opiekunów prawnych do odebrania/opieki nad dzieckiem;
  • jeśli nie ma kontaktu z żadną upoważnioną osobą pracownik powiadamia policję i czeka z dzieckiem na ich przyjazd;
  • pracownicy Stowarzyszenia sporządzają notatkę z zaistniałej sytuacji, którą dołączają do dokumentacji dziecka.

4. W przypadku, gdy rodzic nie zaspokaja podstawowych potrzeb dziecka (np. dziecko jest głodne, nieprzestrzeganie higieny osobistej, brak właściwej opieki zdrowotnej itp.), pracownik Stowarzyszenia podejmuje następujące działania:

  • rozmowa pracownika Stowarzyszenia z rodzicem, znalezienie przyczyny zaniedbania i próba znalezienia wspólnie rozwiązania;
  • w razie potrzeby wsparcie materialne i/lub rzeczowe ze strony Stowarzyszenia;
  • zaproponowanie zgłoszenia się do organizacji pomocowej np. MOPS;
  • systematyczne kontrolowanie postępów poprzez spotkania pracownika Stowarzyszenia z rodzicem;
  • jeśli rodzic po trzech spotkaniach nadal nie wywiązuje się ze wspólnie ustalonych zadań, pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem przygotowuje wniosek do sądu o wgląd w sytuację dziecka. Wniosek podpisuje Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia.

5. W przypadku, gdy pracownik Stowarzyszenia podejrzewa wykorzystanie seksualne dziecka lub inne przestępstwa na szkodę dziecka, pracownik podejmuje następujące działania:

  • konsultacja sytuacji dziecka w zespole pracowników;
  • rozmowa z dzieckiem w obecności pedagoga/psychologa;
  • zorganizowanie spotkania z opiekunem nie krzywdzącym;
  • konsultacja z innymi instytucjami opiekującym się dzieckiem (szkoła, inne);
  • złożenie do prokuratury zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wyjaśnień na policji, sporządzenie wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka (w sytuacji, kiedy sprawcą jest ktoś z rodziny). Wniosek podpisuje Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia;
  • sporządzenie notatki służbowej z zaistniałej sytuacji i dołączenie jej do dokumentacji dziecka.

6. W sytuacji, gdy rodzic jest agresywny w stosunku do dziecka, pracownik podejmuje następujące działania:

  • konsultacja sytuacji dziecka w zespole pracowników niezwłocznie po zgłoszeniu sytuacji;
  • rozmowa z dzieckiem w obecności pedagoga/psychologa;
  • zorganizowanie spotkania z opiekunem nie krzywdzącym informującego o podejmowanych przez pracowników Stowarzyszenia krokach (niezwłocznie) – ustalenie wytycznych wraz z rodzicem dotyczących monitoringu sytuacji;
  • konsultacja z innymi instytucjami, opiekującym się dzieckiem (pedagog, psycholog szkolny, kurator, pracownik MOPS);
  • w sytuacji potwierdzenia przemocy lub w sytuacji braku współpracy lub w sytuacji braku zmiany zachowania: nawiązanie kontaktu z instytucjami realizującymi Niebieską Kartę, wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka;
  • zostaje także uruchomiona procedura wewnętrzna tj. opracowanie planu pomocy dziecku, wdrożenie i monitoring sytuacji według wytycznych opisanych Rozdziale III.

Załącznik Nr 4

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony pracownika Stowarzyszenia.

  1. Każda osoba, która uzyska informacje o sytuacji że pracownik Stowarzyszenia podejmuje negatywne zachowania wobec dziecka, ma obowiązek podjąć następujące działania:
  • zgłasza Zarządowi Stowarzyszenia o zaistniałej sytuacji;
  • Zarząd Stowarzyszenia przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzewanym o podejmowanie negatywnych zachowań wobec dziecka, ustala kontrakt zawierający działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje, jakie zostaną podjęte w przypadku braku zmiany zachowania pracownika wynikające z Kodeksu Pracy;
  • równolegle psycholog lub pedagog przeprowadza rozmowę z dzieckiem – ofiarą krzywdzenia ze strony pracownika oraz jego rodzicami/opiekunami informując o zaistniałej sytuacji a także ustala plan pomocy dziecku, z uwzględnieniem roli opiekunów w procesie wsparcia;
  • w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez pracownika Stowarzyszenia każda osoba ma obowiązek powiadomić Zarząd Stowarzyszenia o zdarzeniu.
  • Zarząd Stowarzyszenia składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez pracownika oraz informuje tegoż pracownika o obowiązku złożenia takiego zawiadomienia.
  • W momencie braku poprawy ze strony pracownika podejrzanego o popełnienie przestępstwa na szkodę dziecka Zarząd Stowarzyszenia podejmuje wobec niego działania wynikające z Kodeksu Pracy.

Załącznik Nr 5

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników

  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rówieśników, osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka zgłasza problem do Prezesa lub Wiceprezesa Stowarzyszenia.
  2. Pracownicy Stowarzyszenia przeprowadzają dokładną rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem oraz z osobą krzywdzącą. 
  3. Po przeprowadzeniu takich rozmów pracownik odpowiedzialny za opiekę nad dzieckiem opracowuje plan pomocy dziecku – krzywdzonemu, dziecku- sprawcy, aby wyeliminować zachowania niepożądane.
  4. Plan pomocowy powinien być przedstawiony i szczegółowo omówiony z zainteresowanymi czyli dziećmi (krzywdzonym i sprawcą) oraz ich rodzicami.
  5. Interwencja następuje w możliwie jak najszybszym czasie. Pracownik  odpowiedzialny za opiekę nad dzieckiem sporządza notatkę służbową w formie karty interwencji.
  6. W trakcie wdrażania planu pomocy dziecku krzywdzonemu i dziecku -sprawcy pedagog/psycholog przeprowadza zajęcia dotyczące przemocy  i radzenia sobie z przemocą w grupie.
  7. Po zrealizowaniu planu pomocy następuje analiza zachowania i sytuacji dziecka – krzywdzonego i dziecka – sprawcy. Jeśli sytuacja nie poprawiła się i dziecko sprawca nadal stosuje przemoc pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem przygotowuje wniosek do sądu o wgląd w sytuację dziecka. Wniosek podpisuje Prezes lub Wiceprezes Stowarzyszenia.
  8. W razie konieczności plan pomocy jest weryfikowany i dostosowany do nowej sytuacji dziecka.
  9. W przypadkach popełnienia czynu karalnego/zabronionego przez dziecko w przedziale wiekowym od 13 lat włącznie do 17 lat włącznie, obok wyżej opisanej procedury, pracownik sprawujący opiekę nad dzieckiem informuje o problemie Zarząd Stowarzyszenia, który zawiadamia policję lub sąd rodzinny o zaistniałej sytuacji.
  10. W przypadkach popełnienia czynu karalnego/zabronionego przez dziecko w wieku 17 lat i więcej, obok wyżej opisanej procedury, pedagog lub psycholog informuje o problemie Zarząd Stowarzyszenia, który składa zawiadomienie do prokuratury lub do policji.

Załącznik Nr 6

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka  przez osoby dorosłe ze środowiska dziecka

  1. W przypadku podejrzenia stosowania wobec dziecka przemocy fizycznej ze strony środowiska rodzinnego, należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem, sporządzić notatkę oraz wdrożyć plan pomocy dziecku monitorując jego sytuację. 
  2. Pracownik Stowarzyszenia podczas rozmowy z rodzicem niekrzywdzącym przedstawia rodzicowi formy i okoliczności krzywdzenia dziecka, zachowania lub wypowiedzi wychowanka wskazujące na doświadczenie krzywdzenia, informacje o placówkach świadczących pomoc i wspólnie z rodzicem ustala plan działania.
  3. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka informowani są przez pracownika Stowarzyszenia o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji.
  4. Po poinformowaniu rodziców, Zarząd Stowarzyszenia składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do policji lub prokuratury oraz składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do Sądu Rodzinnego. 
  5. Pedagog/psycholog podejmuje działania wynikające z potrzeb dziecka w kierunku wzmocnienia go poprzez:
  • zapewnienie konsultacji psychologiczno – pedagogicznej;
  • terapię indywidualną, grupową itp. w zależności od potrzeb i w uzgodnieniu z rodzicem.

6. Pracownik odpowiedzialny za opiekę nad dzieckiem monitoruje sytuację dziecka sprawdzając czy zaplanowane działania przyniosły zamierzony efekt.

Załącznik Nr 7

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Procedura reagowania na zgłoszenia dotyczące sekstingu i cyberprzemocy

  1. Pracownik Stowarzyszenia, który otrzymuje zgłoszenie o cyberprzemocy lub sekstingu, przeprowadza rozmowę z dzieckiem, które zrobiło, wysłało lub opublikowało swoje intymne zdjęcia/film albo otrzymało od kogoś tego typu materiały. Informuje wychowanka o możliwych konsekwencjach. Zbiera informacje na temat sytuacji i miejsca udostępnienia.
  2. Jeśli materiał nie został nigdzie przesłany, należy zachęcić do usunięcia go z telefonu (lub innego nośnika).
  3. Gdy materiał został przesłany, należy skontaktować się z odbiorcą w celu jego usunięcia:
  • wychowanek kontaktuje się z osobą, której to wysłał, lub
  • pracownik Stowarzyszenia zaprasza rodziców wychowanka na rozmowę i obliguje ich do usunięcia tego konkretnego materiału.

4. Jeśli treści są dostępne on-line należy:

a) jeśli wiemy, kto zamieścił materiał, jak najszybciej usunąć materiał:

  • wychowanek kontaktuje się z osobą, której to wysłał/od której otrzymał materiał, lub
  • pracownik Stowarzyszenia zaprasza rodziców wychowanka na rozmowę i obliguje ich dousunięcia tego konkretnego materiału;

b) jeśli sprawca jest nieznany:

  • należy zgłosić nadużycie do administratora
  • w przypadku naruszenia wizerunku podjąć interwencję prawną;
  • poinformować o fakcie Zarząd Stowarzyszenia;
  • powiadomić rodziców wychowanka o zdarzeniu i zapoznać się, w miarę możliwości z materiałem dowodowym; podjąć współpracę z rodzicami w celu udzielenia wsparcia małoletniemu;
  • zabezpieczyć dostępne dowody i zebrać informacje na temat zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego, jego formy, częstotliwości i miejsca wystąpienia;
  • podjąć interwencję prawną (interwencja prawna przeprowadzana jest w przypadku naruszenia prawa:

– naruszenie wizerunku, art. 202 kk
– rozpowszechnianie pornografii z udziałem małoletniego, art. 191a. (utrwalanie i publikowanie wizerunku nagiej osoby lub w trakcie czynności seksualnej);

  • przygotować dokumentację zgłoszenia (opis sytuacji – okoliczności, dowody, osoby biorące udział w zdarzeniu, podjęte działania, ustalenia z wychowankami i opiekunami);
  • monitorować sytuację (upewnić się, czy nie jest potrzebne udzielenie wychowankowi dalszego wsparcia);
  • w celu uzyskania porady dotyczącej możliwości dalszych działań w sytuacji cyberprzemocy lub sekstingu – zabezpieczenia dowodów, wskazówek dotyczących bezpośredniej pomocy specjalistycznej, poinformować o możliwości pomocy po skontaktowaniu się z Telefonem dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci. Szczegóły: www.800100100.pl

Załącznik Nr 8

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Działania prewencyjne i reagowanie w sytuacji kradzieży lub zagrożenia

1.Działania prewencyjne.

  • aby zapobiec kradzieżom wychowankowie mogą przed zajęciami pozostawić /zabezpieczyć cenne przedmioty np. portfele z pieniędzmi, telefony komórkowe, tablety itp. na przechowanie pracownikom Stowarzyszenia;
  • podczas przyjęcia dziecka do Stowarzyszenia rodzice, opiekunowie prawni są zobowiązani do podpisania oświadczeń dotyczących informacji o tym, że pracownicy Stowarzyszenia nie ponoszą odpowiedzialności za skradzione cenne rzeczy w Stowarzyszeniu, nie pozostawione u pracownika Stowarzyszenia.

2. Kradzież mienia wychowanka

  • rozmowa pracownika Stowarzyszenia z wychowankami o zaistniałej kradzieży;
  • poinformowanie rodzica poszkodowanego dziecka o zaistniałej kradzieży;
  • przekazanie informacji o zgłoszeniu kradzieży na policji.

3. Wychowanek przynosi do Stowarzyszenia nóż, inne niebezpieczne narzędzia

  • pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem, najlepiej w obecności innej osoby dorosłej, zabezpiecza niebezpieczne przedmioty;
  • pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem informuje rodzica o zaistniałej sytuacji i prosi o odebranie niebezpiecznych narzędzi;
  • w przypadku gdy wychowanek nie chce dobrowolnie oddać niebezpiecznego narzędzia, pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem dzwoni na policję informując, iż dziecko stwarza zagrożenie lub dzwoni do rodzica, by przyszedł i odebrał niebezpieczne narzędzia;
  • pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem sporządza notatkę służbową oraz dokonuje wpisu do dokumentacji dziecka.

4. Bezpieczeństwo dziecka po wyjściu ze Stowarzyszenia może być zagrożone

  • pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem dzwoni do rodzica/opiekuna, informując o zaistniałej sytuacji i prosi o odebranie dziecka;
  • jeżeli rodzic/opiekun nie jest w stanie odebrać dziecka, pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem odprowadza dziecko do domu;
  • jeżeli osoby zastraszające stwarzają realne zagrożenie dla życia i zdrowia podopiecznego i pracownika, pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem wykonuje telefon na policję w celu zgłoszenia zagrożenia;
  • pracownik Stowarzyszenia sprawujący opiekę nad dzieckiem sporządza notatkę służbową i informuje Zarząd Stowarzyszenia o zaistniałym zdarzeniu.

Załącznik Nr 9

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

  1. Pracownikowi Stowarzyszenia nie wolno umożliwiać utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie innym osobom danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, np. zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, bez wyraźnego oznakowania (opisu) identyfikującego konkretne dziecko, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  4. Upublicznienie przez pracownika Stowarzyszenia wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  5. Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.akson.org.pl, FB Stowarzyszenia Pomocy „Akson” w celach promocyjnych, w ramach podziękowań, itp.).
  6. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
  7. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
  8.  Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
  9. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję).
  10. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
    • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
    • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby,
    • należy upewnić się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi, ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.
  11. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z  szkoły.
  12. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku Stowarzyszenia Pomocy „Akson”

  1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
  2. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
    • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
    • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika Stowarzyszenia.
  3. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

  1. W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub uczestnicy wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy że: wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
  3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

  1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Prezesa lub Wiceprezesa W takiej sytuacji uprzedzamy  rodziców/lub opiekunów prawnych o takiej sytuacji.
  2. Pracownikowi Stowarzyszenia nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie Stowarzyszenia bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody Prezesa i Wiceprezesa.
  3. Pracownik Stowarzyszenia nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  4. W celu realizacji materiału medialnego Prezes lub Wiceprezes może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń Stowarzyszenia dla potrzeb nagrania.

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

  1. Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

Przechowywanie zdjęć i nagrań

  1. Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci.
  2. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Stowarzyszenie.
  3. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez Stowarzyszenie w polityce ochrony danych osobowych.

Załącznik Nr 10

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Stowarzyszeniu Pomocy „Akson”

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu

§ 1

1. Na terenie Stowarzyszenia obowiązują jasno ustalone zasady korzystania z sieci oraz czas, który podopieczni mogą spędzać przy komputerach, telefonach i konsolach.
2. Stowarzyszenie zapewniając dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające nieletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
3. Dzieci i młodzież mogą pobierać pliki tylko pod nadzorem pracownika Stowarzyszenia.
4. Pracownik Stowarzyszenia czuwa nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu podczas zajęć. Komputery są tak ustawione, aby pracownik mógł na bieżąco monitorować treści oglądane przez dzieci i młodzież.
5. Dzieci i młodzież korzystają z profilu „Gość” na komputerach uniemożliwiającym samodzielne instalowanie oprogramowania bez zgody pracownika Stowarzyszenia.
6. W sytuacji korzystania z prywatnych urządzeń pracownik Stowarzyszenia ma obowiązek kontroli treści oglądanych bądź udostępnianych przez podopiecznych.
7. Internet udostępniany w formie WI-FI jest zabezpieczony hasłem.
8. Korzystanie z Internetu odbywa się z poszanowaniem praw autorskich.

§ 2

1. Dzieci biorą udział w zajęciach szkoleniowych dot. bezpiecznego korzystania z Internetu.
2. Pracownicy przy zakupie gier oraz ich udostępnianiu kierują się oznaczeniem PEGI.
3. Na terenie Stowarzyszenia obowiązuje zakaz stosowania jakichkolwiek form przemocy w tym cyber-przemocy.

§ 3

1. Personel ma obowiązek natychmiastowego reagowania na różnego typu niepokojące sygnały dot. korzystania z urządzeń mobilnych i komputerów stacjonarnych przez dzieci i młodzież.
2. Personel czuwa by na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu było zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie antywirusowe.
3. Pracownik wydający komputery, przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.
4. Informacje o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, pracownik  przekazuje Prezesowi lub Wiceprezesowi. Pracownik przeprowadza z dzieckiem rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku rozmowy pracownik uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w Rozdziale III  Standardów Ochrony Małoletnich.

Wrocław 2024